Hé manager, ken je dat, dat medewerkers over je klagen? Je erkent de prestaties van je mensen te weinig, je neemt te weinig tijd voor besprekingen of je communicatie is niet goed. Omgaan met deze kritieken is best pittig toch?!
In onze vorige artikelen schreven we al over eenzaam aan de top zijn en leidinggeven met moed als capaciteiten van een goede manager. Rengelink voegt hier nog een derde aan toe; haattolerantie.
Persoonlijk geraakt of blijf je kalm en professioneel?
Haattolerantie is het vermogen om negatieve opmerkingen en kritiek van medewerkers te verdragen zonder persoonlijk gekwetst te raken. Als manager betekent dit dat je in staat moet zijn om kalm en professioneel te blijven, zelfs wanneer mensen in de organisatie onaardig tegen je zijn. Als manager is het belangrijk om open te staan voor commentaar en kritiek en ervoor te zorgen dat je medewerkers zich veilig voelen om hun gevoelens te uiten. Dat vraagt van jou dat je voorbijgaat aan persoonlijke kwetsing.
Dat vraagt veel en toch brengt het enorm veel. Het belangrijk is om open te staan voor feedback en ervoor te zorgen dat de gevoelens van je teamleden er mogen zijn. Luister actief naar je teamleden en laat ze merken dat je hun mening waardeert. Als de kritiek niet helemaal duidelijk is, vraag dan om verduidelijking om jezelf ervan te verzekeren dat je het goed begrijpt.
Zo houd jij emoties onder controle!
Voordelen en positieve effecten om te leren van negatieve feedback. Maar we kennen allemaal wel het gevoel dat het onder controle houden van emoties lastig is als je negatieve opmerkingen krijgt. Daarom geven we jou wat tips hoe je jouw emoties onder controle kunt houden:
1. Bewustwording: Wees je bewust van je eigen emoties en erken dat ze er mogen zijn. Dit helpt je om emoties beter te begrijpen en er effectiever mee om te gaan.
2. Ademhalingsoefeningen: Neem de tijd om diep adem te halen en rustig uit te ademen en naar achteren te gaan hangen in je stoel. Dit kan helpen om je emoties te kalmeren en je focus terug te krijgen en het vanuit een waarnemende positie te kunnen bekijken.
3. Perspectief nemen: Probeer de situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Dit kan helpen om objectiever naar de negatieve opmerkingen te kijken en je eigen emoties en die van jouw medewerkers in perspectief te plaatsen. Zo kan meer begrip ontstaan voor de intentie van de feedback en kan er gezocht worden naar een gezamenlijke noemer.
4. Zelfzorg: Zorg goed voor jezelf door voldoende rust, lichaamsbeweging en ontspanning te nemen. Dit kan helpen om stress te verminderen en emoties beter te reguleren. Plan bewust tijd in tussen overleggen op je werk, waardoor je tijd neemt om je bewust voor te bereiden op het volgende.
5. Reflectie: Neem de tijd om na te denken over de negatieve opmerkingen en wat ze voor jou betekenen. Dit helpt aan zelfkennis en om inzicht te krijgen in je eigen reacties en manieren te vinden om ermee om te gaan.
Door deze strategieën toe te passen, kun jij in jouw rol als manager een positieve werkomgeving creëren waarin open communicatie wordt gestimuleerd en je teamleden zich vrij voelen om hun gevoelens te uiten.
Als je meer wilt weten over hoe jij open communicatie kunt bevorderen in jouw organisatie of team, gaan we graag met jou in gesprek.
Over Mayke Langenhorst
Mayke startte haar carrière als HR-professional na haar HBO-studie HRM en Universitaire opleiding verandermanagement. Sinds 2012 is ze eigenaar van ML coaching. Ze heeft haar levensverhaal “versmolten” met haar werk als business- en loopbaancoach. Zij is het levende bewijs dat je altijd in jezelf moet blijven geloven en onmogelijke doelen voor jezelf mag stellen. Mayke coacht ambitieuze professionals die een transformatie willen doormaken van een (werk)leven geleidt in door waan van de dag naar een het (werk)leven vanuit volledige eigen regie. Dus persoonlijk leiderschap tonen en het werkleven creëren dat ze ECHT willen leiden.
Dit artikel heeft gestaan in NRC Carrière.