Waarom lijken sommige medewerkers niet naar jou te luisteren, zelfs als de boodschap duidelijk lijkt te zijn? Een van de eerste aspecten om te overwegen is de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. Met behulp van deze 3 concrete vragen aan je medewerkers ga je het echte gesprek aan en maak jij van ja-zeggers ook ja-doeners.

Het is een frustratie, die je vast herkent: je hebt duidelijk gecommuniceerd, je hebt de verwachtingen helder uiteengezet, en toch lijken je medewerkers niet te luisteren. Ze volgen instructies niet op, ze tonen weerstand tegen veranderingen en soms lijken ze zelfs beter te reageren op verzoeken van collega’s dan op die van jou. Deze situatie kan leiden tot een gevoel van machteloosheid en irritatie, en kan zelfs twijfel zaaien over je eigen leiderschapsvaardigheden.

Maar laten we een stap terug doen en deze situatie eens vanuit een ander perspectief bekijken. Wat is hier eigenlijk aan de hand? Waarom lijken sommige medewerkers niet naar jou te luisteren, zelfs als de boodschap duidelijk lijkt te zijn?

Meer dan alleen woorden
Een van de eerste aspecten om te overwegen is de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. Ja, misschien heb je het goed uitgelegd, maar is het ook op een manier gedaan die aansluit bij de behoeften en verwachtingen van je team? Stel deze 3 vragen in de bilaterale gesprekken met je teamleden:

1. De eerste vraag is voor jezelf als manager; ben ik vooral aan het zenden, of ben ik aan het luisteren? In je gedrevenheid wil jij misschien graag je verhaal vertellen en heb je de neiging om te overtuigen. Luister echter goed wat je medewerker te zeggen heeft en sta open voor het ontvangen van boodschappen of ideeën. Je komt daarmee meer in contact met de ander en zal zien dat als je die ruimte geeft je pas kunt proberen om invloed uit te oefenen.

2. Betrokkenheid: heb ik informatie of details gemist in de communicatie? Je medewerkers staan dicht bij de praktijk en hebben vaak een heel goed beeld van wat er bij die praktijk past. Zij zien goed wat klanten nodig hebben of met welke problemen collega’s kampen. Vraag daarom actief of jij als leidinggevende iets hebt gemist, want medewerkers spreken zich niet zomaar uit.

3. Workload: zijn er taken die je overweldigen of waar je meer ondersteuning bij nodig hebt? Als leidinggevende ben jij faciliterend en kun je ondersteuning bieden. Zorg ervoor dat je jouw verzoeken positief verwoord en dat het verzoek uitvoerbaar is. Individuele aandacht is daarbij de sleutel tot succes.

Met behulp van deze 3 concrete vragen aan je medewerkers ga je het echte gesprek aan en maak jij van ja-zeggers ook ja-doeners.

Over Mayke Langenhorst
Mayke startte haar carrière als HR-professional na haar HBO-studie HRM en Universitaire opleiding verandermanagement. Sinds 2012 is ze eigenaar van ML coaching. Ze heeft haar levensverhaal “versmolten” met haar werk als business- en loopbaancoach. Zij is het levende bewijs dat je altijd in jezelf moet blijven geloven en onmogelijke doelen voor jezelf mag stellen. Mayke coacht ambitieuze professionals die een transformatie willen doormaken van een (werk)leven geleidt in door waan van de dag naar een het (werk)leven vanuit volledige eigen regie. Dus persoonlijk leiderschap tonen en het werkleven creëren dat ze ECHT willen leiden.

Dit artikel heeft gestaan in NRC Carrière.