Heb jij ook zo’n overvolle agenda en word jij geconfronteerd met deadlines? Dan zou het zo maar kunnen dat je gehaast in gesprekken zit en minder aandacht besteedt aan luisteren. De druk om problemen zo snel mogelijk op te lossen kan het moeilijk maken om ECHT te luisteren naar anderen.
Wat is het verschil tussen luisteren en horen?
Soms denk jij dat jij echt luistert naar je medewerkers en toch kunnen zij zich niet gehoord voelen. Waar heeft dit mee te maken? Horen is kunnen herhalen wat de ander heeft gezegd, zonder dat je verbinding hebt gemaakt met de ander. Luisteren is daarentegen, dat je je aandachtig concentreert op wat er gezegd wordt, rekening houdend met de context én dat je moeite doet om de boodschap te begrijpen.
“Wanneer luisteren om te reageren overgaat in luisteren om te begrijpen ontstaat er echt contact”
Waarom is luisteren zo lastig?
Er zijn verschillende redenen, waarom luisteren lastig kan zijn voor jou als leidinggevende. Hieronder staan mogelijke factoren, die hieraan kunnen bijdragen:
1. Onderbrekingen en afleidingen: Leidinggevenden zijn vaak betrokken bij verschillende taken en verantwoordelijkheden. Dit kan leiden tot onderbrekingen en afleidingen tijdens gesprekken, waardoor het lastig wordt om volledig aanwezig en gefocust te blijven. Het constant ontvangen van e-mails, telefoontjes of andere verstoringen kan de “luisterervaring” negatief beïnvloeden.
2. Ik focus: Sommige leidinggevenden kunnen worden beïnvloed door hun eigen ego. Ze kunnen de neiging hebben om te denken dat ze al de juiste antwoorden hebben, of dat hun mening belangrijker is dan die van anderen. Dit kan hen ervan weerhouden om oprecht te luisteren naar de input en ideeën van anderen.
3. Communicatieve vaardigheden: Niet alle leidinggevenden hebben sterke communicatieve vaardigheden, waaronder luistervaardigheden. Ze kunnen moeite hebben met het actief en empathisch luisteren naar anderen. Dit kan te maken hebben met gebrek aan training, bewustzijn of ervaring in effectieve luisterpraktijken.
4. Vooroordelen en aannames: Leidinggevenden kunnen soms bevooroordeeld zijn of vooraf aannames maken over anderen. Dit kan van invloed zijn op hun vermogen om open te staan voor verschillende perspectieven en om oprecht te luisteren zonder oordeel. Vooroordelen en aannames kunnen het moeilijker maken om echt te begrijpen wat anderen willen communiceren.
Het erkennen van de uitdagingen en bewust werken aan het verbeteren van luistervaardigheden kan jou helpen om beter te luisteren naar jouw medewerkers en collega’s.
“Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply” (Stephen Covey)
Wat levert ECHT luisteren je op?
Door empathisch te luisteren, krijg je een dieper inzicht in de ervaringen, talenten, uitdagingen en motivaties van je medewerkers. Je kunt beter begrijpen wat hen drijft, wat hen frustreert en hoe je hen effectiever kunt ondersteunen. Je bevordert een vertrouwensvolle relatie met je medewerkers. Door oprecht geïnteresseerd te zijn in hun perspectieven, gevoelens en behoeften, creëer je een omgeving, waarin ze zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze serieus genomen worden en dat hun stem gehoord wordt, neemt hun betrokkenheid en motivatie toe. Dit leidt tot een hogere productiviteit, verbeterde samenwerking en een positieve werkomgeving waarin talent wordt gestimuleerd en ontwikkeld.
Wil je meer weten hoe je ECHT luisteren leert integreren in jouw rol en daarmee je medewerkers aan boord en je bedrijf op koers; laat het ons dan weten.
Over Mayke Langenhorst
Mayke startte haar carrière als HR-professional na haar HBO-studie HRM en Universitaire opleiding verandermanagement. Sinds 2012 is ze eigenaar van ML coaching. Ze heeft haar levensverhaal “versmolten” met haar werk als business- en loopbaancoach. Zij is het levende bewijs dat je altijd in jezelf moet blijven geloven en onmogelijke doelen voor jezelf mag stellen. Mayke coacht ambitieuze professionals die een transformatie willen doormaken van een (werk)leven geleidt in door waan van de dag naar een het (werk)leven vanuit volledige eigen regie. Dus persoonlijk leiderschap tonen en het werkleven creëren dat ze ECHT willen leiden.
Dit artikel heeft gestaan in NRC Carrière.