-
In ons vorige artikel las je de problematiek waar jij, als leidinggevende, tegenaan loopt als je team niet goed samenwerkt. Wij maken gebruik in onze werkwijze van een teamjourney, waarbij wij gebruiken van een handige methode die kan helpen om de samenwerking soepeler te laten verlopen: het teamcanvas. Wat is het teamcanvas? Het teamcanvas is een soort werkblad dat speciaal is gemaakt om teams beter samen te laten werken. Het bestaat uit verschillende onderdelen die
-
Jij staat, als leidinggevende, vaak voor een aantal complexe uitdagingen die de effectiviteit van teams en de algehele prestaties van de organisatie kunnen beïnvloeden. Om de doelen te realiseren wil je dan een goed presterend team. Maar soms heb je geweldige mensen, maar toch gedoe in je team. We schrijven de meest voorkomende problemen waar jij tegenaan kan lopen in een team. 1. Gebrek aan communicatie Een veelvoorkomend probleem is een gebrek aan effectieve communicatie
-
Je hebt waarschijnlijk je boekenplank al gevuld met titels over leiderschap, teamontwikkeling en productiviteit. Maar als je nog niet bent gestuit op de term „growth mindset”, is het hoog tijd om die nog overvolle boekenplank op te ruimen en een plekje vrij te maken. Wat is een growth mindset? Een growth mindset is het geloof dat talenten en vaardigheden ontwikkelbaar zijn door inspanning, strategieën en input van anderen. Klinkt simpel? Toch wordt het vaak onderschat.
-
Iedereen kent ze wel; managers of collega’s die altijd het hoogste woord voeren, beslissingen nemen zonder overleg, en niet aarzelen om hun mening door te drukken. Deze mensen, die in de DISC-methode vaak ‘rode’ persoonlijkheden worden genoemd, vertonen dominant gedrag dat voor veel anderen overweldigend kan zijn. Maar hoe kun je het beste met deze sterke persoonlijkheden omgaan zonder jezelf op de achtergrond te laten verdwijnen? Dominant gedrag herken je aan assertiviteit, zelfverzekerdheid en een
-
Elke leidinggevende, net als jij, wil succes en welzijn voor zijn team bereiken. Belangrijke eigenschappen zoals loyaliteit, zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid zijn hierbij onmisbaar. Maar zelfs de beste eigenschappen kunnen nadelen hebben als ze te ver doorschieten. Dit geldt vooral voor verantwoordelijkheidsgevoel, wat vaak gezien wordt als een kernkwaliteit van een goede leider. Als dit gevoel echter te sterk wordt, kan het zowel de leidinggevende als het team in de weg staan. Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel
-
In de ratrace van de drukte in jouw bedrijf, wordt er vaak veel nadruk gelegd op het nemen van beslissingen, het behalen van doelen en het leiden van teams. Soms kun je in deze drukte 1 ding vergeten: “Het luisteren naar de signalen van je eigen lichaam”. Het negeren van de fysieke signalen, die het lichaam afgeeft zoals met opgetrokken schouders achter je laptop zitten, hoge ademhaling (snel praten) of een opgejaagd gevoel (druk op