-
Elke leidinggevende, net als jij, wil succes en welzijn voor zijn team bereiken. Belangrijke eigenschappen zoals loyaliteit, zorgvuldigheid en verantwoordelijkheid zijn hierbij onmisbaar. Maar zelfs de beste eigenschappen kunnen nadelen hebben als ze te ver doorschieten. Dit geldt vooral voor verantwoordelijkheidsgevoel, wat vaak gezien wordt als een kernkwaliteit van een goede leider. Als dit gevoel echter te sterk wordt, kan het zowel de leidinggevende als het team in de weg staan. Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel
-
In de ratrace van de drukte in jouw bedrijf, wordt er vaak veel nadruk gelegd op het nemen van beslissingen, het behalen van doelen en het leiden van teams. Soms kun je in deze drukte 1 ding vergeten: “Het luisteren naar de signalen van je eigen lichaam”. Het negeren van de fysieke signalen, die het lichaam afgeeft zoals met opgetrokken schouders achter je laptop zitten, hoge ademhaling (snel praten) of een opgejaagd gevoel (druk op
-
“Voor elke oplossing heeft mijn medewerker een probleem”, zwaar frustrerend voor jou als leidinggevende. Dit is een kenmerkende overtuiging van zwartdenkers. Als manager is het belangrijk om deze overtuiging te herkennen en te begrijpen dat zwartdenkers vaak worstelen met een gevoel van machteloosheid en hopeloosheid. Wij geven drie stappen hoe je als manager kunt omgaan met medewerkers die zwartdenkers zijn geworden als gevolg van nare situaties op het werk. 1. Achterhaal de nare situatie en
-
Waarom lijken sommige medewerkers niet naar jou te luisteren, zelfs als de boodschap duidelijk lijkt te zijn? Een van de eerste aspecten om te overwegen is de manier waarop de boodschap wordt overgebracht. Met behulp van deze 3 concrete vragen aan je medewerkers ga je het echte gesprek aan en maak jij van ja-zeggers ook ja-doeners. Het is een frustratie, die je vast herkent: je hebt duidelijk gecommuniceerd, je hebt de verwachtingen helder uiteengezet, en
-
Als leidinggevende ben je constant bezig met het leiden en laten groeien van anderen, maar net zo belangrijk is het om regelmatig je eigen prestaties en ontwikkeling te evalueren. Maar hoe vaak zou je deze zelfinzicht evaluatie moeten uitvoeren, met wie, op welke onderdelen en wat zijn de voordelen ervan? Waarom is een carrière APK belangrijk en hoe vaak? Een ‘carrière APK’ verwijst naar het periodiek beoordelen van je loopbaan en professionele groei, vergelijkbaar met
-
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand wie ben ik aan de andere kant? Hoe vaak kijk jij in de spiegel? Niet alleen om te kijken hoe je er uitziet, maar vooral om inzicht te krijgen wie je bent als leidinggevende. Het gaat verder dan zelfevaluatie en omvat het actief zoeken naar feedback en perspectieven van anderen om jezelf beter te begrijpen. Spiegelen is een proces, waarbij jij reflecteert op jezelf, je gedrag en je eigen beslissingen